Kwaliteit van onderwijs
Goed onderwijs realiseren betekent dat wij vanuit onze visie en kernwaarden hoge ambities stellen (passend bij de leerlingpopulatie van de organisatie), investeren, planmatig werken en onszelf verantwoorden. Het is hierbij van groot belang dat we onszelf voortdurend afvragen:
- Doen we de goede dingen?
- Doen we dat op de goede manier?
- Vinden anderen dat ook?
Dit kwaliteitsbeleid is een referentiekader van waaruit we de kwaliteit bewaken. Het zorgt ervoor dat er op een cyclische wijze planmatig gewerkt wordt aan de kwaliteit, zodat kinderen én medewerkers zich voortdurend en duurzaam kunnen ontwikkelen. Het is een sterke, heldere basis die ten grondslag ligt aan alle ontwikkelingen binnen de stichting en waardoor ambities binnen de stichting eerder worden gerealiseerd.
Het kwaliteitsbeleid van Promes is gericht op verschillende doelen binnen verschillende domeinen.
- Leerlingen: voelen zich veilig, pedagogisch ondersteund en uitgedaagd. Ze leren voldoende bij de basisvakken en volgen in het voortgezet onderwijs het advies dat wij gegeven hebben. Ze zijn tevreden over de school.
- Het onderwijs: is kerndoel dekkend, samenhangend en verantwoord. Leerlingen krijgen goed les en het aanbod sluit aan bij de leerlingpopulatie. De leraren hebben goed zicht op de ontwikkeling van kinderen. De school werkt voortdurend in verbinding met de maatschappelijke context.
- Medewerkers: voldoen aan de bekwaamheidseisen passend bij hun functie. Zij ontwikkelen zich voortdurend en zijn tevreden over hun werkplek.
- De schoolleiding: zorgt voor goed kwaliteitsbeleid, voor een voortdurende ontwikkeling binnen de school en een professionele schoolcultuur. De schoolleiding opereert transparant en integer.
- Bestuur: zorgt voor goed kwaliteitsbeleid, voor een voortdurende ontwikkeling binnen de stichting en een professionele cultuur. Het bestuur opereert transparant en integer. Het werkt voortdurend in verbinding met de maatschappelijke context.
- Ouders: werken proactief en constructief samen met school voor een optimale ontwikkeling van de leerling. School communiceert tijdig, open en toegankelijk en ouders zijn tevreden over de school.
- Voorwaarden: Het gebouw voldoet aan de veiligheidsvoorschriften. Het is aantrekkelijk en wordt functioneel gebruikt. De financiële middelen worden volledig benut en doelmatig ingezet.